اصغر باقری؛ نیر امامی؛ مهناز محمدزاده نصرآبادی
چکیده
چکیده هدف از این مقاله ارزیابی کیفیت خدمات در تعاونیهای تولید روستایی شهرستان اردبیل میباشد. پژوهش حاضر به روش توصیفی پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش متشکل از اعضای تعاونیهای تولید روستایی فعال و غیرفعال شهرستان اردبیل بودهاند. با استفاده از جدول نمونهگیری مورگان، نمونهای متشکل از 180 نفر انتخاب و اطلاعات لازم ...
بیشتر
چکیده هدف از این مقاله ارزیابی کیفیت خدمات در تعاونیهای تولید روستایی شهرستان اردبیل میباشد. پژوهش حاضر به روش توصیفی پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش متشکل از اعضای تعاونیهای تولید روستایی فعال و غیرفعال شهرستان اردبیل بودهاند. با استفاده از جدول نمونهگیری مورگان، نمونهای متشکل از 180 نفر انتخاب و اطلاعات لازم با استفاده از پرسشنامه استاندارد سروکوال (Servqual) دو بخش انتظارات و ادراک، گردآوری گردید. روایی محتوایی و صوری پرسشنامه به کمک متخصصین تایید کردید و برای سنجش پایایی آن یک مطالعه راهنما با کمک 30 نفر از اعضا انجام شد. نتایج نشان داد که در هر دو گروه تفاوت معنیداری بین انتظارات و ادراک اعضای تعاونیها وجود داشت. بطوری که در تعاونیهای فعال میزان ادراک در چهار بعد (قابلیت اعتماد، پاسخگویی، اطمینان و همدلی) بیش از حد انتظار بود ولی در تعاونیهای غیرفعال میزان ادراک کمتر از حد انتظار بود. میانگین نمره انتظارات در تعاونیهای فعال 56/29 و در تعاونیهای غیرفعال 68/29 و نمره ادراک در تعاونیهای فعال 02/28 و در تعاونیهای غیرفعال 85/11 میباشد که نشان میدهد علیرغم انتظارات برابر اعضای تعاونیهای تولید، خدمات نابرابری در این تعاونیها ارایه شده است که در کنار سایر عوامل میتواند در ناکارآمدی و غیرفعال شدن گروه دوم تاثیر گذار باشد.